tisdag 12 augusti 2014

Morgonmål med presidenten

Folket valde premiärminister Recep Tayyip Erdoğan till ny president på söndagen. Valkampanjen har varit färgrrann och bjudit på mycket skådesspel. Nu var det dags också för bröd för folket. I morse kl 7.30 på väg till språkskolan förundrades jag över en ca 50 personer lång kö till ett nyöppnat stånd på torget vid hamnen i Üsküdar. Det delades ut soppa och bröd helt gratis. Jag ställde mig i kö och fick också, så yabanci (utlänning) jag än är, en portion välkryddad och riktigt god grönsakssoppa och ett franskbröd.



 En gubbe i kön bekräftade för mig vad det handlar om: Erdoğan firar sin seger genom att dela ut soppa och bröd. Soppmuggen bär vår stadsdelsborgmästares stolta sigill. Han tillhör samma parti som Erdoğan. Men varför var det enbart män i kön, varför inga damer? Det är nog för damer också sa en av männen i kön, men varför ingen av dem ställt sig där var mer än han kunde förklara eller jag förstå.

Nå, presidenten själv då? Ja, tyvärr kunde han tydligen inte själv vara med på sin soppfest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar