lördag 14 mars 2015

House-sitting

Jag vaktar en väninnas lägenhet medan hon tillbringar sju veckor hemma i Kanada. Lägenheten ligger i centrala Istanbul, helt nära både språkskolan och den kyrka vi går i. Det här hemmet har också ett bönerum. Hela stället är mysigt bohemiskt. Till mitt uppdrag hör bl.a. att mata duvorna, vattna blommorna samt se till att räkningarna blir förda till den man som brukar betala dem. Dessutom fungerar jag då och då som tolk på pensionatet i våningen under. Tolka från engelska till turkiska - lite kul men också pirrigt, speciellt de gånger jag gjort det via telefon!

Torsten och jag har tagit för vana att övernatta i lägenheten efter tisdagkvällens bibelstudium i vår kyrka. I övrigt går jag in i lägenheten mer sporadiskt.



Kanada-väninnan vill gärna att man träffas och ber i den här lägenheten, också medan hon är borta. Så ibland kommer min finska väninna från språkskolan med hit. Då börjar vi med att göra eld i vedkaminen, sedan kokar vi te, sedan gör vi läxor och till sist har vi bönestund. En tisdag tillbringade jag tillsammans med en kurdisk, kristen flicka och en annan eftermiddag var en rikssvensk pastor på besök.
Snart kommer min väninna tillbaka och det ska bli roligt att ses. Må Gud välsigna hennes hem i fortsättningen också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar