lördag 21 mars 2015

Engelskalektioner

Många av de turkiska medlemmarna i församlingen vi går i har en anspråkslös skolbakgrund. Nu ville de lära sig något nyttigt utländskt språk, t.ex. finska(!) eller engelska. Kyrkoherden tyckte att engelska lät mera matnyttigt, så jag erbjöd mig hålla engelska lektioner.

Senaste tisdag hade vi den första lektionen. Fyra trogna vänner kom. Tre av dem talade sanning när de sade att de inte kunde någonting, den fjärde kunde något litet. Så vi började med "Nice to meet you! What is your name?" både muntligt och skriftligt, av och an och hit och dit. Mer positiva elever får man leta efter! Få se hur det utvecklas, om jag får fler elever nästa vecka? Eller färre?!

Tisdagskvällen fortsatte sedan med bibelstudium i smågrupper. Två av mina engelska-elever ledde varsin bibelsamtalsgrupp utgående från färdiga frågor. På turkiska förstås. Kyrkoherden fanns där men han gjorde sig sysselsatt med allt möjligt i bakgrunden. Jag satt med i den ena gruppen och försökte förstå, ibland med bättre och ibland med sämre resultat.

Kvällen avslutades sedan med gemensam tidebön. Härligt, jag visste inte ens att tideböner fanns på turkiska. Vilken vila, även om det gick lite trevande den här första gången.
Jag är glad över det nya upplägget under tisdagskvällarna. Tack vare engelsklektionerna kommer jag antagligen att delta i det hela också i framtiden.


1 kommentar:

  1. Det är så roligt att följa med allt som händer i församlingen. Det går framåt! İngilzçe grubunuz başarlı olsun!

    Vi ses 12.4. GLAD PÅSK!

    Solveig

    SvaraRadera