torsdag 18 december 2014

Urblomman


Senaste lördag bjöd vi hem några turkiska vänner från församlingen.

Vi var ju lite nervösa för hur samtalen skulle löpa med de här enspråkiga vännerna. Inga problem, vänskap kan finnas bortom ord. I tur och ordning stod jag med någon av gästerna framför den stora väggkartan över landet. Jag fick höra var just han eller hon var född, var mamman bodde, var pappan bodde, varför man flyttat till Istanbul.

En av dem hade med sig en julstjärna, så här lagom inför julen. En annan blev ivrig och berättade att den röda blomman är viktig för turkar. Den sägs vara Kemal Atatürks favoritblomma och kallas följaktligen Ataçiçek:Ata-blomma.  Eller översatt: Ur-blomma.

Mot slutet av bjudningen gled diskussionen ändå in på teologiska frågor och då föll jag helt av kärran. Jag klarar inte av att diskutera skärselden på turkiska. Jag vet väl knappt vad jag skulle säga på svenska.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar