måndag 22 december 2014

På hembesök

Dagarna före jul brukar diakonissorna i Finland besöka äldre församlingsmedlemmar med en liten julhälsning. Men hur kan diakonissan Tua få den rätta julstämningen här? I Istanbuls lutherska kyrka finns inga äldre, åtminstone ingen som är bunden till hemmet.

Ovanpå vår kyrka bor en äldre dam. Hon är armenisk-katolik så hon är inte direkt aktiv i vår församling, men hon finns ju där. Vi pratar ibland med varandra, jag trivs med henne för hon talar långsamt och tydligt och tar hänsyn till att jag inte förstår. Idag tog jag mod till mig och gick och hälsade på, med tanken att det var ett julbesök. Där satt vi sedan och drack te och diskuterade hennes barn och barnbarn, samt julfastan i olika kyrkor. Hon hade en väninna på besök också, och de var rörande eniga om att "det var bättre förr". När jag gav mig av lärde de mig vad jag skulle säga: "allahaısmarladık" - jag lämnar er i Guds beskydd. 
Det julbesöket gjorde mig glad. 

1 kommentar:

  1. Det gjorde nog också Ferihe hanım glad. Vi brukade från kyrkans sida ge henne en stor Atatürk-blomma till julen. Fortsätter den traditionen?
    VÄLSIGNAD JULHELG!!

    Solveig

    SvaraRadera