söndag 25 maj 2014

Yalova och jordbävning

Istanbul är härligt, men... Jag saknar naturen, tystnaden, fågelsången. Senaste veckoslut fick jag ändå göra en trevlig naturutflykt. Vi besökte Yalova Thermal en bit söder om Istanbul. En liten bergsby med heta källor, som enligt legenden kom till i samband med att kristna led martyrdöden här. Där har man byggt ett spa med marmorbänkar, basturum och olika varma bassänger, både inomhus och utomhus, allt inramat av ett trevligt parkområde med barrträd, fågelsång och porlande bäckar. I utomhusbassängen var vattnet säkert  36 grader - lite för varmt för att man ska orka simma i det. Mineralerna i vattnet sägs vara hälsosamma. Enligt skyltningen kan man påverka både muskelsjukdomar, hudsjukdomar och ofrivillig barnlöshet genom att bada i vattnet. Det kändes härligt skönt och avslappnande, men jag hoppas inte på fler barn i alla fall...



Lite extra spännande blev det p.g.a. den lilla jordbävning vi kände av medan vi låg på bassängkanten. Den var så liten så vi inte var säkra på att det var en jordbävning förrän vi hörde det på nyheterna. Epicentrum låg i Egeiska havet och där mätte den 6,5 på Richterskalan.



1 kommentar:

  1. Jag tyckte om Yalova! Tycks vara samma gubbe som förr, som säljer frukt!
    Kände v två små jordbävningar i Ata 2. Golvet darrade och jag trodde jag hde svindel. Obehagligt! Man går ju, tack och lov, inte och tänker å jordskalv när man bor i Istanbul. Ett gammalt ordspråk säger "Den Gud vill bevara är utan all fara!"

    Rab sizi korusun!

    ber Solveig

    SvaraRadera