fredag 21 mars 2014

Små bekymmer


Bilden: Utsikt från balkong

Jag har varit tvungen att ligga lågt några dagar med flunssa. Antagligen tyckte jag det var för varmt i solen och klädde mig för tunt. Vad gör man då? Jo, man kan ju ta sig an ett litet bekymmer i vår bostad: duvorna på balkongen. Retfullt nog hade de tidigare byggt ett bo på balkongen och skitat ner ganska förfärligt. Och de kretsar omkring och planerar ett nybygge för nästa kull av ungar. Nej då, inte hit! Jag förfärdigade en hök av klädhängare och gamla Me Naiset-tidningar och beklädde den med svarta pappersremsor klippta till fjädrar. Sen hängde jag upp den i trådar i balkongslampan. Skräckinjagande? Nåja. Vi får nog schasa, men betydligt mindre nu faktiskt. Sen städade jag upp på balkongen och skurade golvet och räckena. Tua såg i varje fall rätt nöjd ut, fast hon kallar min hök kråka.


5 kommentarer:

  1. Trevligt att få följa ert nya liv! Krya på dig, Torsten!

    SvaraRadera
  2. Vilken känd vy och erfarna problem!! Jag kämpade mot duvorna med plastormar och målartejp bl.a.. Det var nog bara att ge sig och skur balkongen regelbundet.
    Kom ihåg att använda handskar för salmonellafarans skull! Çamaşır suyu (vår klorit men mycket starkare) brukade jag blanda i vattnet. Kolay gelsin med duvorna och geçmiş olsun med flunsan!!

    SvaraRadera
  3. Den som skrev vara Solveig
    Glömde namnet ;)

    SvaraRadera
  4. Vi kanske inte kan hindra duvorna från att sitta (och skita) på vår balkong men vi kan hindra dem från att bygga bo på den. Lätt modifierat Luthercitat. Första morgonen vi var här åkte duvboet med de döda ungarna nämligen i roskisen, och fler ska det inte bli!

    SvaraRadera
  5. Kanske Rappa Jappar kan hitta på något som duvorna upplever skr(ä/y)mmande?

    Hittade er först nu. Kul att följa med er! Och välkommen med i Gröna Teklubben Tua!

    SvaraRadera