söndag 28 februari 2016

Egen blomtant



Det är bra att en egen blomtant i hemknutarna. Hon vet precis när det är dags för mig att köpa hem en blombukett åt Tua. Då vinkar hon mig till sig. Praktiskt, då behöver man inte fundera på det själv.

Hon vet också vad jag ska köpa. Också det är praktiskt. I dag pekade jag på en bukett röda och violetta blommor. Nej, tyckte blomtanten. Dom är inte så bra. Du ska ta dom här vita i stället. Dom är bättre. Men jag vill ha dom där röda, sa jag. Nåja, då får du dem också, för dom passar ganska bra ihop med dom vita.

Hon vet också hur många buketter jag ska köpa. Mycket praktiskt. Jag hade tänkt mig en bukett, men det blev tre idag. Den röda och den vita, och så en extra bukett röda. För hennes dotter är sjuk och hon är inte på plats i morgon, och nu är hon på väg att packa in för kvällen. Därför ska jag köpa tre buketter. Nåja, grannarna kunde faktiskt få en blombukett...

Hon vet givetvis också vad det kostar. Synnerligen praktiskt. Man behöver inte pruta eller så. Eftersom vi är stamkunder, så säljer hon blommor åt oss erkänt billigt. Så det är faktiskt ingen fara med den saken.

Som ni alla förstår, är det mycket praktiskt att ha en egen blomtant i hemknutarna.



1 kommentar:

  1. Jag hade också en egen blomtant. I Ûsküdars hamn, en zigenarkvinna. Köpte inte ofta blommor, men alltid av samma kvinna. Hon begärde en gång skor åt sin gamla mor och det fick hon :)

    Tur att Tua får blommor då tanten vet...
    tycker Solveig

    SvaraRadera