söndag 21 februari 2016

Att gömma en katedral


Från det berömda Taksim-torget  i centrala Istanbul börjar gågatan Istiklal. Där kan man bland annat se diverse cafeer, hamburger- och kebabrestauranger. Vad man inte kan se...


är att dessa små restauranger egentligen döljer något stort och vackert bakom sig. Alldeles riktigt, det är är ett kyrktorn du ser.


Det är ingen liten kyrka som man har gömt bort ur stadsbilden, utan en jättelik vacker katedral.


Den grekisk-ortodoxa katedralen Den heliga treenigheten byggdes vid Taksim-torget 1880.


Den vackraste byggnaden vid torget helt och hållet göms bakom oansenliga små restauranger. Det här är möjligen ett utslag för att gömma bort det kristna i det muslimska Istanbul. Eller så är det bara frågan om dålig stadsplanering.


Jag berättade om min iakttagelse under en lektion på språkkursen. Min lärarinna var av helt samma åsikt som jag. Hon uppmanade mig att som utländsk historieforskare skriva ett brev till stadsdelens borgmästare. Det kunde ha en betydelse menade hon. Ja, kanske gör jag det...

1 kommentar:

  1. Den här katedralen har en underbar vaktmästare. Alltid när jag hade resegäster och ville in i kyrkan släppte han in oss, fast han först sade "stängt". Vi blev bekanta och han mindes kanske att jag gav lite "drickspengar" för hans vänlighet. Vacker kyrka!
    Solveig

    SvaraRadera