lördag 28 november 2015

Novembertankar

Tiden går fort när man har mycket för sig. I början av november  besökte jag Antalya tillsammans med några väninnor. Härligt, där var det ännu sommar. Väninnorna simmade i Havet! Jag simmade i den kallaste simbassäng jag någonsin simmat i. Tanken att Paulus också tog i land i Attalias/Antalyas hamn är så fascinerande.


Några veckor senare besökte jag södra Bulgarien tillsammans med en väninna som är på väg att flytta dit. Stället vi besökte var tyst, lugnt, dimmigt. Skönt med landsbygd som omväxling till Istanbul! Livsrytmen i Bulgarien är nog oändligt mycket sävligare än här, rent ut sagt trög. Inte alltid bra... Bulgariskan förstod vi ingenting av, men då och då träffade vi butiksbiträden som talade turkiska, hurra. Och så hade vi ju våra turkiska vänner där.


Jag har också hunnit träffa många här i hemtrakterna. En kväll bjöd en lokal vän oss på te på ett litet kafe. I församlingen har vi den här hösten haft undervisning om de s.k. småprofeterna i Gamla Testamentet. Det turkiska ordet för profet är detsamma som ordet för blåklint. Nu bjöds vi på blåklintste, dvs. "profette". Överraskande smakligt!


Idag är det lillajul och ute regnar det.
Vilket är jultecknet som utlandsfinländaren väntar allra mest på? Jo, julradion på nätet! Den öppnar i natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar