söndag 25 januari 2015

På folkmusikkonsert


På lördagen var jag på folkmusikkonsert i Üsküdars kulturhus tillsammans med några hundra andra intresserade. Det bjöds på en rätt så sällsam upplevelse för en nordbo som jag. Musiken var folkmusik från 1800-talets osmanska rike. Musiken hade komponerats av bl a Taburi Kemal Batanay, Zekai Dede Efendi, Ahmet Hatipoglu och andra för mig okända storheter.

Det speciella för mig var att musiken inte bygger på de vanliga dur- och mollskalor som jag är vanare med, utan arabiska (?) tonskalor. Instrumenten, vissa flöjter och stränginstrument, var också obekanta för mig. Sångpartierna lät i mina öron som böneutroparnas inbjudningar till bön från minareterna - långa och lite klagande arior.

Överlag var det anmärkningsvärt att folkmusiken så starkt är präglad av samhällets religion, islam. Sångtexterna handlade visserligen nog också om ärevördiga sultaner och deras stordåd, men också mycket om Gud och hans profet Muhammed. Konsertkvällen avslutades med en smäktande sång med text ur Koranens 29 sura, spindelns sura.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar