måndag 29 augusti 2016

På fest

I det här landet omskärs alla pojkar mellan 5 och 9 års ålder.
Senaste vecka blev vi bjudna på 7-åriga "Mehmets" omskärelsefest och som nyfikna utlänningar klädde vi upp oss och och gick på festen. Mehmet känner vi inte men jag är Facebookvän med hans faster och hon bjöd in "alla"!

Festen hölls i en kommunal festlokal som var lätt att hitta - musiken genljöd över hela nejden. Vi blev varmt välkomnade av både faster och barnets farmor, vi fick en plats att sitta på och varsin tårtbit. Festföremålet såg vi inte mycket av - barnen höll mest till utomhus. Killen med ett slags låda på ett känsligt ställe inuti de vita festbyxorna var antagligen Mehmet? Själva ingreppet hade gjorts som dagkirurgi på ett sjukhus fyra dagar innan. 

Musiken var högljudd men något i folkmusikens rytm drog mig med - snart var jag på dansgolvet med många andra kvinnor samt några män. När jag tog en paus kom fastern och hämtade mig, nu blir det Horon sa hon. Den traditionella ringleken dansades på ett långt led, jag kom inte riktigt underfund med stegen med hängde med i alla fall. Vad roligt!


Till traditionen hör att man ger guld eller silver som gåva till den nyssomskurna. Vi hämtade finländsk choklad istället, kanske han uppskattar det också? Efter en dryg timme kändes det ok att gå, ingen väntade sig att man skulle sitta kvar hela kvällen. 

Vi vill säga ett stort tack till fastern som bjöd in oss, det var en trevlig fest!


Så här uppklädda är pojkarna som när de firar sin omskärelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar