tisdag 7 april 2015

På skolbesök

Den här dagen har varit en av de allra mest insprirerande i detta land hittills. Jag beslöt att klä mig prydligt och stiga in i den yrkesskola-gymnasium som finns i vårt grannskap.

Väl där bad jag att få träffa rektorn och berättade att jag tidigare varit lärare och gärna vill bekanta mig med skolan och landets skolväsende. Mottagandet var över förväntan positivt. Vi drack kaffe och jag blev presenterad för hela lärarkåren, den administrativa personalen och en grupp elever som siktar på att studera utomlands. Därefter visade engelskaläraren mig runt i skolan.

Jag fick besöka en klass som höll på med datorer, en klass med teckning och en klass som uppförde ett skådespel med barnen från barnträdgården i samma hus som publik. Innan skådespelet började tyckte läraren att jag kunde presentera mig och berätta något om varför jag är där. Det var riktigt roligt att få göra det. Ungdomarna verkade uppriktigt förvånade och glada över att ha mig där.

Nu har jag kommit överens om att återkomma för att berätta lite om mitt land, dess kultur och dess berömda (!) skolsystem. Eleverna har ett Europa-projekt på gång, och rektorn tyckte att jag kunde passa in där. Sällan har jag varit så glad som då jag i dag vandrade hemåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar