fredag 22 maj 2015

Turkisk husmanskost

Turkarna skryter med sitt kök men till en början var jag inte särskilt imponerad. Det är grillat kött och grillat kött. Döner kebab, şiş kebab, tavuk kebab... Visserligen helkött av god kvalitet men jag tröttnade väldigt fort. Ingen sås, väldigt enahanda tilltugg. Bara massor med kött.

Men tanten som bor på kyrkans vind tycker om att laga mat. Hon har visat att det finnas god vegetarisk husmanskost som inte förekommer på restaurangernas menyer. En dag satt hon och rullade dolmar.


Jag har gjort vinlövsdolmar i Finland och då tyckte jag inte om dem. Tanten lärde mig knepet: då man köpt vinlövsbladen ska de blötläggas 3-6 dagar, så lakas den starka ättikssmaken ur. Nice! Sedan fyller  man dem med en blandning av ris, lök och kryddor, så blir de vegedolmar. Mycket gott!

Nästa gång jag besökte henne hade hon gjort soppa på kronärtsskocka. Spadet  bestod av olivolja blandat med citronsaft, det var nog ganska främmande i min mun. Men kronärtsskockan var god, smaken påminde om de jordärtsskockor jag ätit i Finland. Det ska jag prova på i eget kök också!


För den som är intresserad kan jag tipsa om en blogg med turkiska recept. Här finns mer variation! http://www.alestasturkey.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar