tisdag 25 november 2014

Vår bygata

Vi gillar vår bygata. Efter fyra veckor på den nya adressen har vi blivit bekanta med flera av småföretagarna längs gatan. Vi har burit mattor till kemtvätten och fått dem rena tillbaka. Vi har anlitat skräddaren, grönsakshandlaren, pappershandeln och minimarketen. Jag har handlat lättsaltat smör i ekomjölkbutiken, och en dag ska jag prova deras vattebuffeljogurt. Jag har handlat bröd hos bagaren och frågat efter brödens namn. Numera ser han road ut när jag kommer "hon som frågar vad bröden heter". En dag köpte hem jag en köttbullsportion från det pyttelilla matstället i hörnet, och undrade om dom har olika rätter för olika veckodagar. "Nej", sa mannan och såg ledsen ut. "Bara köttbullar. Alltid bara köttbullar". Men:"Dom är hemlagade, vi gör dom själva här!" Goda vad dom.

Torsten har köpt blommor av tanten vid moskén samt besökt barberaren. Han har också köpt både skruvar och muttrar och diverse elektriska delar. Vi har vardera besökt bygatans hamam (turkiskt bad) - ett utmärkt sådant! Jag har fört två kuddar till möbelrestaureringen. Där blev jag bjuden på te och satt länge och pratade med hantverkaren och några granngubbar. "Kom på nytt, ta din man med också!"

Det här lilla samhället välkomnar oss.





1 kommentar:

  1. Hej Tua!
    Har du köpt çavdarlı ekmek från firın? Då jag i tiden frågade efter rågbröd, var försäljaren förvånad och sade att det är bara diabetiker som äter "rågigt" bröd!!

    Är Salacak när den stora mosken vid Ûsküdar Iskelsei?
    frågar Solveig

    SvaraRadera