söndag 16 november 2014

På kurs i Elrim-institutet

I går var jag med om en av Elrim-institutets kortkurser. Det är rätt utmanande att vara åhörare, även om det teologiska temat var bekant. Av det turkiska föreläsningsspråket förstod jag nu mera än tidigare, men långtifrån tillräckligt mycket. Föreläsaren hjälpte åhörarna med att ge de centrala begreppen på grekiska (ja, det är längesen jag läste det). Vissa exempel tog han från sin vardag i Tyskland på tyska. Men han är finländare, så tankemönstret var dock finskt. Själv följde jag med i min svenska bibelöversättning. Förvånande nog blir man ändå inte alldeles råddig, utan blir hjälpt med insikter ur olika språk.

Elrim-institutet i Istanbul ordnar utbildning och religionsdialog mellan kristna och muslimer samt upprätthåller ett rätt så bra bibliotek. Dessutom sköter institutet bokutgivning och erbjuder möjligheter till forskarplatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar