fredag 24 oktober 2014

Tacksamhet

Vi ska flytta om fyra dagar, på tisdag.

Hittills Gud visat sin omsorg om oss på så oändligt många sätt i samband med den är flytten.

Jag tycker om listor. Här kommer en  tacksamhetslista:

- vi har tidigare skrivit om vår bostadsförmedlarvän, vi kan kalla honom Fabian.
- vår usta har vi också skrivit om tidigare. Vi är alltjämt nöjda och tacksamma!
- Torsten träffade en dag en granne, som berättade att  hans fru jobbar som städerska. Då renoveringen var färdig kontaktade vi dem och de kom. Fast det var nog hon som gjorde jobbet. Sex timmar var hon där och tvättade fönster, skåp, hyllor och golv. Golven har hon säkert tvättat flera gånger. Hon gjorde ett gott jobb och vi är glada över kontakten med grannarna!
- Vi har fått tag på en flyttfirma. Då vi förhandlat färdigt om priset skulle de hämta lådor åt oss. Igår ringde jag och frågade efter lådorna och de sa att de kommer på kvällen efter 8. Vid halv niotiden började min tro svikta - jag hade säkert förstått fel, eller så är de bara inte pålitliga. Överlag är det en tröskel att ringa om något. Jag kan förklara vad jag vill, men när svaret kommer tappar jag bort mig. TALA LÅNGSAMT tycks vara omöjligt för enspråkiga turkar. Så jag hade säkert förstått fel igen.
Men om vi inte kan lita på den här flyttfirman så har vi problem. Var ska vi hitta en annan, en pålitlig, så här snabbt? Halv tio på kvällen ringde det på dörren. Då kom flyttlådorna! Alldeles som överenskommet.Vilken lättnad att igen våga tro att jag kan lita på den här flyttfirman!

- Jag är tacksam för att Gud hjälpt oss med att få allt praktiskt att gå framåt. Jag är också tacksam över att vi mött så många människor som visat sig pålitliga. Det tycks inte vara en självklarhet - våra turkiska vänner varnar oss ständigt för att lita på andra turkar. Sic!

- MEN Det är slutet av månaden och vi har båda prov i språkskolan här mitt i flytten. Gud har ordnat så att vi har några extra lediga dagar i alla fall! Tisdag 28 och onsdag  29 är lediga dagar från språkskolan p g a "Självständighetsdagen". Helgen inleds egentligen först på tisdag kväll, så flyttfirman har inte ledigt på tisdag. Perfekt!

Finns det då någonting som inte är perfekt? Nåja, vi hade valt blå färg till vårt nya badrum. Men det blev lila! Badrummet blir nog en liten utmaning vad gäller inredningen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar